Vrachtwagens mogen volgens de Europese voorschriften niet langer zijn dan 18
meter, met een maximale belading van 44 ton.

Nederland springt sinds kort uit de band, met trucks van ruim 25 meter en 60
ton. Het ministerie van Infrastructuur staat ze toe uit
efficiëntieoverwegingen, maar in Brussel zijn er twijfels.

"Het lijkt legaal als ze in Nederland blijven", laat een
woordvoerder van de Europese Commissie vrijdag 3 juni weten, tegenover Het
Financieele Dagblad.

Efficiëntiewinst
De verwachte efficiëntiewinst reikt daarmee voorlopig niet verder dan de
Nederlandse grens. In de VS en Australië rijden overigens nog grotere
vrachtwagens, met een lengte van respectievelijk 38 en 50 meter, aldus het FD.

Mogelijk komt het tot juridische strijd, want spoorweg- en milieu-organisaties
zijn niet blij met de uitzonderingspositie die Nederland heeft ingenomen. Al
staat Nederland niet alleen. Ook in Zweden en Finland rijden trucks van 25
meter.

Lees ook:

Auto's moeten schoner voor fiscaal voordeel

Thijs Peters: exit groene subsidie helpt Golf en Ford

Mathijs Bouman: VVD stimuleert marktfalen

Grafiek van de Week: files terug op niveau 2001

Dit zijn de duurste files

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl